vastgoed
VASTGOED 2024: geBOUWBEHEER EN bOUWBUREAU
In het najaar van 2023 heeft de Raad van Bestuur (RvB) formeel besloten tot de inrichting van een nieuwe afdeling Vastgoed. Deze afdeling omvat de voormalige afdelingen Gebouwbeheer (onderdeel FD) en Bouwbureau, tot die tijd projectafdeling onder de RvB. Deze afdelingen zijn in de afdeling Vastgoed ondergebracht om de efficiëntie en effectiviteit van onze activiteiten te verbeteren. De nieuwe afdeling Vastgoed is in 2024 van start gegaan. Dit eerste jaar heeft naast de realisatie en ingebruikname van de Hotfloor en nieuwe centrale installaties, in het teken gestaan van de formele inrichting van de afdeling.
Inrichting vernieuwde afdeling
Na de besluitvorming in 2023 is het personeel eind 2023 geïnformeerd en zijn we per 1 januari 2024 officieel van start gegaan. De activiteiten van de afdeling Gebouwbeheer worden ondergebracht in twee nieuwe afdelingen, te weten Onderhoud & Instandhouding (O&I) en Beheer en Engineering (B&E).
De afdeling O&I richt zich op het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan alle gebouwen en gebouw-gebonden-installaties, met als doel de continuïteit en veiligheid van onze faciliteiten te waarborgen.
De afdeling B&E heeft als kerntaak het beheren van alle gebouwen en installaties en het opzetten van een meerjaren preventief onderhoudsplan (MJOP). Op basis van dit plan worden de werkzaamheden van O&I ingepland en kunnen er projecten worden gedefinieerd voor de afdeling Projecten. B&E richt zich op de transitie van correctief (storingen oplossen) naar preventief onderhoud (storingen voorkomen). Dit is een cruciale stap om de duurzaamheid en betrouwbaarheid van onze infrastructuur te verbeteren en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen.
De activiteiten van het voormalige Bouwbureau zijn ondergebracht in de afdeling Projecten. Deze afdeling is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle bouwkundige en installatietechnische projecten. Zoals de nieuwbouw, renovaties en multidisciplinaire projecten die voortkomen uit het MJOP.
In 2024 zijn de activiteiten van de oude afdeling Gebouwbeheer geanalyseerd en ondergebracht in enerzijds de afdelingen B&E of anderzijds de afdeling O&I. Dit proces is zorgvuldig uitgevoerd om ervoor te zorgen dat alle taken en verantwoordelijkheden op de juiste plaats terechtkwamen. Met het personeel zijn oriënterende gesprekken gevoerd om te bepalen wie het beste tot zijn recht komt in welke functie binnen de nieuwe structuur.
Er is gestart met het werven van nieuw personeel voor de openstaande vacatures. In december is een nieuwe Installatieverantwoordelijke Elektrotechniek (IV-er) aangenomen binnen de afdeling Beheer, wat een belangrijke aanvulling is voor ons team om de elektrotechnische installaties in het ziekenhuis te beheren en ervoor te zorgen dat deze voldoen aan alle wet- en regelgeving.
In 2025 zal de inrichting van de afdeling Vastgoed verder vorm krijgen. Het team van de afdeling Beheer zal worden gecompleteerd, waardoor we nog beter in staat zullen zijn om alle gebouwen en installaties van het RKZ te beheren en de komende jaren te optimaliseren.
Met deze herstructurering en de oprichting van de nieuwe afdeling Vastgoed zetten we een belangrijke stap in de verdere professionalisering en toekomstbestendigheid van onze vastgoedbeheeractiviteiten. We kijken uit naar de positieve impact die deze veranderingen zullen hebben op de kwaliteit van onze dienstverlening en de tevredenheid van onze medewerkers en patiënten.
ONDERHOUD & INSTANDHOUDING
Gebouw en Installaties
2024 was voor ons het jaar van de realisatie van nieuwe centrale installaties en de oplevering van de nieuwbouw. De volgende cruciale installaties zijn vervangen, uitgebreid en nieuw gerealiseerd:
- Nieuwe CV installatie
- Nieuwe warmtepompen en droge koelers op het dak
- Een WKO installatie waarmee we warmte en koude opslaan in de grond.
- Een eigen 10kV ring = middenspanning (10.000V)
- Met daarin 2 noodstroomaggregaten.
Hierdoor wordt bij stroomuitval na ca 30 seconden het gehele ziekenhuis van elektrische energie voorzien vanuit 2 aggregaten waardoor het zorgproces 100% door kan en mag gaan.
Voor de nieuwbouw hebben we een bijdrage geleverd aan de inrichting, inhuizing en verhuizing naar de Hotfloor voor de afdelingen SEH, CCU, AOA, Radiologie en het OK complex. Daarnaast hebben we in de eerste maanden na de ingebruikname extra inzet gehad in het oplossen van storingen in de nieuwbouw.
Bij al deze fases hebben de collega’s van de afdeling Onderhoud & Instandhouding, samen met de collega’s van Beheer & Engineering meegelopen zodat wij het beheer na oplevering over kunnen nemen in samenwerking met onze externe partners. Ook zijn er technische problemen met deze nieuwe installaties in gezamenlijkheid opgelost of nog in behandeling.
In 2024 heeft de afdeling ook volgende projecten gerealiseerd:
- een aantal luchtbehandelingskasten gereviseerd,
- een deel van het gebouw beheer systeem vernieuwd,
- binnen zonwering op A5
- Hoofdwatermeter vervangen en meerdere afsluiters water vervangen en LED verlichting voor de flat georganiseerd.
We merken dagelijks dat het bestaande pand en de installaties sterk verouderd zijn en geregeld zorgen voor verstoringen. Zowel bouwkundig als installatietechnisch. Dit geeft een hoge belasting op het team en ook buiten reguliere werktijd in de storingsdienst.
Een deel van de installaties is defect en wordt niet meer vervangen in afwachting van renovatie, denk hierbij aan:
- defecte koelmachine (volgens experts ook niet meer noodzakelijk doordat we nu gebruik maken van de nieuwe WKO-installatie).
- defecte zonwering.
Eind 2024 is de demarcatie helder geworden binnen Vastgoed en gaat Onderhoud & Instandhouding zich specifiek richten op het onderhoud van het gebouw en het verhelpen van verstoringen.
BEHEER & ENGINEERING
In 2024 zijn we formeel gestart met de afdeling Beheer & Engineering. De afdeling waar we de technische kennis van het ziekhuis borgen, de kwaliteit van uitgevoerd werk bewaken en zorgdragen dat we als ziekhuis voldoen aan wet- en regelgeving. Om invulling te geven aan de activiteiten binnen de afdeling worden beheerders aangesteld op de domeinen Bouw, Werktuigbouw en Elektrotechniek.
Er is gestart met het werven van nieuw personeel voor de openstaande vacatures. In december is een nieuwe Installatieverantwoordelijke en beheerder voor het domein Elektrotechniek (IV-er) aangenomen binnen de afdeling Beheer, wat een belangrijke aanvulling is voor ons team om de elektrotechnische installaties in het ziekenhuis te beheren en ervoor te zorgen dat deze voldoen aan alle wet- en regelgeving.
Ook hebben we in 2024 een externe partij gecontracteerd voor het actief beheren van al het RKZ tekenwerk. Via een portal is het nu zeer eenvoudig om toegang te krijgen tot het RKZ tekeningen pakket.
In het kader van de migratie van Ultimo naar de Cloud is een actieve bijdrage geleverd aan het proces om te komen tot een gefundeerde keuze voor het juiste Asset Management Systeem binnen het RKZ. Een belangrijke keuze om goed beheer op onze assets te kunnen voeren en inzicht te krijgen in het MJOP.
Vanuit de afdeling Beheer & Engineering is een actieve bijdrage geleverd aan het opleverproces en de overdracht van de projecten Hotfloor en Centrale Infrastructuur naar het RKZ.
PROJECTEN
De afdeling Projecten heeft zich in 2024 voornamelijk gericht op de realisatie, inrichting en ingebruikname van de nieuwbouw (Hotfloor) en het zorgvuldig overdragen van dit project aan de beheersorganisaties van zowel de afdeling ICT, Facilitaire Dienst (FD) als binnen Vastgoed zelf. Dit heeft gezorgd voor een soepele overgang en integratie van de nieuwe faciliteiten.
Er is een begin gemaakt met het werken met een projectkalender, zodat er beter inzicht is in de workload van de afdeling. Maar met als belangrijker doel dat de aanvragers van projecten beter inzicht krijgen in hoe de afhandeling van projecten wordt opgepakt.
Voor de interne organisatie van Vastgoed wordt aan de structuur gewerkt hoe de interne afstemming over projecten moet worden georganiseerd. Standaarden, werkwijzen, vergunningen, inhoudelijk overleg over ontwerpkeuzes etc. zijn van groot belang om inhoudelijk goede projecten te kunnen doen. En vergroten de interne acceptatie van noodzakelijke projecten.
Oplevering en ingebruikname nieuwbouw
In maart 2023 werd de eerste paal geslagen voor de nieuwbouw van de Hotfloor. Het hoogste punt van het gebouw werd bereikt in september 2023, waarna het gebouw begin 2024 wind- en waterdicht was.
Tijdens de bouwfase zijn er in maart en april 2024 wekelijks rondleidingen georganiseerd voor geïnteresseerd personeel, zodat zij de voortgang van het project konden volgen en zich konden voorbereiden op de toekomstige werkplek.
In augustus 2024 werden de gevelstenen aangebracht en werd gestart met de aanleg van het buitenterrein. Eind augustus werd de nieuwe MRI naar binnen getakeld en begin november werd de bestaande MRI vanuit de oudbouw verhuisd naar de nieuwbouw.
Begin september 2024 is een belevingstour georganiseerd voor al het personeel van het ziekenhuis. In twee dagen konden de toekomstige gebruikers de indeling, look en feel ervaren van hun nieuwe werkplek en konden overige geïnteresseerde collega’s een kijkje nemen. Na de belevingstour volgde een periode van uitgebreide scholing, zodat de medewerkers goed voorbereid aan de slag konden op hun nieuwe werkplek na de ingebruikname. Deze fase overlapte voor een deel de afrondende bouwfase en vroeg veel flexibiliteit van zowel aannemer als zorgpersoneel.
De eerste deeloplevering vond eind oktober plaats, gevolgd door de totaaloplevering eind november. Na de oplevering begon het traject van inrichten, inhuizen en verhuizen, waarbij zorgvuldig werd gewerkt om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.
De ingebruikname van de Hotfloor in 2024 verliep gefaseerd. Op 4 november werden de afdelingen Radiologie en Acute Opname Afdeling (AOA) in gebruik genomen, gevolgd door het Operatiekamercomplex (OKC) op 18 november en de Spoedeisende Hulp (SEH) op 18 december.
Bij elke tussenstap, zoals oplevering, start inrichting, start verhuizing en ingebruikname, vond er besluitvorming plaats door een Go/No-Go-team. Dit team bestond uit leden van de Raad van Bestuur (RvB), zorgmanagement, bouwmanagement, manager ICT en manager Facilitaire Dienst (FD). Deze werkwijze zorgde ervoor dat elke fase zorgvuldig werd geëvalueerd en goedgekeurd voordat verdere stappen werden ondernomen.
Na de ingebruikname is er een periode afgesproken waarin een 100-dagen-procedure wordt gehanteerd. Gebruikers moeten eerst 100 dagen op de nieuwe afdeling werken voordat gewenste wijzigingen worden doorgevoerd, tenzij de patiëntenzorg of medewerkersveiligheid in gevaar is. Dit beleid zorgt ervoor dat eventuele aanpassingen goed doordacht en effectief zijn.
De officiële opening van de Hotfloor nieuwbouw heeft op 15 maart 2025 plaatsgevonden. We zijn ervan overtuigd dat met deze mijlpaal de nieuwe faciliteiten een significante verbetering zullen brengen in de kwaliteit van zorg die wij onze patiënten bieden.
PROGRAMMA ORGANISATIE BOUW
Een bouwtraject vraagt om snelle besluitvorming en korte lijnen. Daarom is er een projectorganisatie ingericht waarbinnen dat mogelijk is, maar waarbij wel de afstemming en besluitvorming met de bestaande organisatie is gewaarborgd.
DUURZAAMHEIDSASPECTEN
Het Rode Kruis Ziekenhuis heeft de Greendeal 3.0 ondertekend en conformeert zich daarmee aan de ambities en doelstellingen op gebied van duurzaamheid. Een van de 5 pijlers binnen de greendeal is het terugdringen van de directe CO2 emissie. De realisatie van de nieuwbouw levert een substantiële bijdrage in het behalen van de eerste mijlpaal op dit gebied, namelijk een reductie van 55% in 2030 ten opzichte van het peiljaar 2016. Zie voor meer toelichting op de ESG/CSRD ook het financiële hoofdstuk.
VOORUITBLIK RENOVATIE
In 2024 is er gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de renovatie. In werkgroepen is er gekeken naar de toekomstige, gewenste patiëntenreis en de uitgangspunten waar een toekomstige poli of verpleegafdeling aan moet voldoen. Vervolgens is er gekeken naar de verschillen ten opzichte van de huidige situatie. Dit is gedaan vanuit zowel de eisen aan het gebouw en de gebouw-gebonden-installaties, de eisen die vanuit duurzaamheidsperspectief gelden en de wensen vanuit de zorg. Zodra in 2025 de financiering rond is, worden de plannen verder uitgewerkt en kan er een faseringsvolgorde worden bepaald, waarna gestart kan worden het ontwerpen van de eerste afdelingen.
Rode Kruis ziekenhuis
Dit jaarverslag 2024 is geschreven onder verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur van het Rode Kruis Ziekenhuis BV.
Eindredactie en vormgeving:
RKZ Communicatie
Fotografie:
Hans van der Mast
Communicatie RKZ
Rode Kruis Ziekenhuis
Vondellaan 13
1942 LE Beverwijk
0251- 26 55 55
