CLIËNTENRAAD RODE KRUIS ZIEKENHUIS
“Vernieuwing”
In vele opzichten is er een vernieuwing van het RKZ aan de gang. Een geheel nieuwe en prachtige ingang aan de Vondellaan met daarachter nog veel meer nieuws. Een Hotfloor met een geheel vernieuwde Radiologie afdeling met uitbreiding van de apparatuur die in november 2024 van start ging. Een operatie afdeling die meer ruimte biedt aan het operatie team en in het bijzonder ten goede komt aan de patiëntenzorg. Ook een afdeling SEMD (Spoed Eisende Medische Dienst) met daarin spoedeisende hulp zoals ik deze in vergelijkbare vorm zag in het OLVG in Amsterdam. Velen hebben in de rondleiding gezien welk een verrijking dit is voor het RKZ. Maar de vernieuwing zat ook in het bestuur van het RKZ. Een nieuwe bestuursvoorzitter Nadine Vieleers die deze taak overnam van Peter Barneveld die de vernieuwing van het RKZ had ingezet. Een geweldig resultaat onder zijn leiding. Nieuwe specialisten, verpleegkundigen en ander personeel zijn nodig. Het RKZ zal in personele omvang moeten groeien om mee te kunnen gaan in de te bieden productie. Zorginnovatie staat voorop in de ontwikkeling naar de patiënt zoals “Beter Dichtbij” welk in toenemende mate door telecoaching en meerdere zorgpaden zijn weg vindt. De oudbouw (gebouw 1974) is ruim vijftig jaar oud en zal een vernieuwing moeten ondergaan welke ongemakken zal geven en ook een andere indeling van het gebouw gaat opleveren. De cliëntenraad gaat afdelingen bezoeken om te zien hoe het personeel haar patiënten zorg biedt en om te vragen wat de raad voor hen kan betekenen. Kortom ; de vernieuwing staat niet stil en het RKZ blijft zich aanpassen voor de toekomst en voor de patiëntenzorg en het personeel.
Jacques Groen
Secretaris cliëntenraad
Terugblik
Cliëntenraad Rode Kruis Ziekenhuis 2024 Het jaar 2024 was voor onze cliëntenraad maar vooral ook voor het ziekenhuis in tal van opzichten een jaar waarin wezenlijke veranderingen zijn ingezet. De organisatie heeft gewerkt aan een nieuwe Raad van Bestuur. Wij hebben volop de gelegenheid gekregen onze inbreng in deze door te geven. Mede daardoor hebben wij ervaren het ziekenhuis van nog dichterbij te kunnen adviseren dan we al deden. Want onze betrokkenheid was al groot en ook de formele en informele contacten waren al intensief. Wanneer we nu terugkijken op het jaar zien wij zowel in onze eigen ontwikkeling als in die van het ziekenhuis een verder opgaande beweging. Daarmee zijn wij goed voorbereid op wat er in 2025 allemaal gaat gebeuren. De organisatie is met de nieuwe bestuurders aangepast maar de toewijding en ieders betrokkenheid zijn gebleven bij de patiënten en de zorg. En wij als cliëntenraad kunnen en zullen daar, consistent vanuit patiëntperspectief, een rol in blijven spelen. In deze terugblik krijgt u een indruk van waar wij in de loop van 2024 bij betrokken zijn geweest. Het is niet een tot in detail volledig verslag, maar geeft wel een indruk van de veelzijdigheid van ons interessante en boeiende werk.
Advisering
De cliëntenraad is gedurende het jaar op basis van gelijkwaardigheid betrokken geweest bij de gesprekken voorafgaand aan de adviezen aan de Raad van Bestuur. Ontvangen en gegeven adviezen 2024 # Camerabeleid RKZ v1.0 19/02/2024 # Strategie 2024 – 2028 02/04/2024 # Bestuursverslag 2023 21/05/2024 # Wervingselectie RvC 18/06/2024 # Advies aanvraag benoeming Nadine Vieleers RvB 08/07/2024 # Advies S.E.M.D. 05/11/2024 # Advies profielschets lid RvC 19/11/2024 # Advies CR Begroting 2025 13/12/2024
Interne overleggen
Vanzelfsprekend heeft de cliëntenraad in het verslagjaar meerdere malen, naast de overleggen over de zaken zoals hierboven genoemd, ook tal van andere zaken besproken met een of meer leden van de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen. Denk daarbij aan wachtlijsten, ontwikkelingen op personeelsgebied, continuïteit in (bouw)projecten, telecoaching en andere kwesties. Ook heeft de cliëntenraad contact gehad met de Ondernemingsraad. Overleg met de Verpleegkundige Advies Raad gaat in het voorjaar 2025 weer opgenomen worden. Regelmatig heeft de cliëntenraad contact gehad met de bouwcommissie, gaat de verbouwing en aansluiting van de Hotfloor op een goede wijze voor de patiënten en hoe is de overlast die deze teweeg kon brengen. Rust op sommige tijden inpassen. Overleg met de facilitaire dienst over het voedingsbeleid. Op het gebied van de voeding is een grote verandering doorgevoerd onder de naam “Lekker met Zorg”. Een belangrijk beoordelingscriterium is de toegevoegde waarde van de geboden oplossingen voor een zo groot mogelijke groep patiënten. Een bezoek werd in september 2024 gebracht aan de afdeling klinische Cardiologie. Teamleiders waren open over de patiëntenzorg. Gesproken is over de patiëntenzorg, bedbezetting, personele formatie, ziekteverzuim en over opleidingen. Een positieve ervaring was het overall. De afdeling was aangenaam verrast met ons bezoek. De cliëntenraad is in de huidige samenstelling met 5 leden in getal functioneel en wil zeker naar een 7 koppige samenstelling. Een vacature is op de site van het RKZ geplaatst. In 2024 zijn 2 leden na 3 x 3 jaar uit de raad gegaan. In de nieuwe opzet kunnen leden na 4 jaar voor een tweede periode van 4 jaar aanblijven. Wij zijn in 2024 4 maal in overleg gegaan met de Raad van Bestuur, waarvan 2 maal met de Raad van Commissarissen als toehoorder. 5 maal hebben wij als cliëntenraad vergaderd. 5 maal een informeel overleg met een afvaardiging en de Raad van Bestuur.
Extern overleg
De cliëntenraad van Heliomare werd bezocht in Wijk aan Zee. Daar wij weinig overeenkomsten en doelen hadden voor ons om het overleg te continueren hebben wij besloten dit niet verder voort te zetten.
Samenstelling Cliëntenraad per 1 januari 2025
Wim Zantvoord, voorzitter
Jacques Groen secretaris, penningmeester
Marijke Bosman Boon lid
Jikke van der Burg lid
Dick van Veen lid
In 2024 namen wij afscheid van 2 leden van de cliëntenraad
Jan Hoekstra mei 2015 – mei 2024 (9 jaar lid CR)
Willem Pool mei 2015 – mei 2024 (9 jaar lid CR)
Wij danken hen voor hun inzet voor de raad en het ziekenhuis.
Het lidmaatschap van de raad is een vrijwilligersfunctie, momenteel voor 4 jaar, ingaande na een half jaar kandidaat-lidmaatschap met een optie voor een verlenging van 4 jaar. De leden ontvangen een vrijwilligersvergoeding.
Werkplan 2025
In het jaar 2025 wil de cliëntrenraad haar betrokkenheid voortzetten. Bezoek brengen aan afdelingen staan steeds hoog in het vaandel. Spoedeisende Hulp staat in het voorjaar op de rol. Ook zullen wij kijken naar de innovatie en veranderingen in de zorg zowel klinisch als poliklinisch. De poliklinische digitale zorg volgen wij via overleg met de telecoach en vernemen wij zo mogelijk van de patiënt.
Belangrijk is het communiceren met de achterban al hebben wij niet door middel van patiëntparticipatie deze mogelijkheid. Het zou voor ons zeker een speerpunt kunnen zijn. Via een klachtenfunctionaris hebben wij wel inzage welk via een patiënt terug komt. Nu nieuwbouw (hotfloor) grotendeels voltooid is kijken wij de komende jaren naar de verbouw van de “oude bouwdelen”.
De facilitaire dienstverlening staat niet stil zowel inrichting als het project voeding.
Onze overleggen met onder andere ; Ondernemingsraad, Verpleegkundige Advies Raad, Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen en andere gremia blijven voor ons een belangrijke zaak. Speerpunten zoals: Toegang tot Zorg en Digitalisering, Zorg in de Toekomst (Innovatie Patiëntenzorg en deelname hierbij door cliëntenraad).
Aandacht besteden aan: Wachtlijst, Parkeerbeleid
Rode Kruis ziekenhuis
Dit jaarverslag 2024 is geschreven onder verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur van het Rode Kruis Ziekenhuis BV.
Eindredactie en vormgeving:
RKZ Communicatie
Fotografie:
Hans van der Mast
Communicatie RKZ
Rode Kruis Ziekenhuis
Vondellaan 13
1942 LE Beverwijk
0251- 26 55 55
